dinsdag, december 05, 2006

Fraser Island

Na ons 'rustdagje' in 1770 moesten we om 8u20 klaarstaan om onze bus te nemen naar Hervey Bay om ginder een 3-daags 4x4 avontuur te doen op Fraser Island het grootste zandeiland ter wereld.

Het shuttle-busje die ons naar de grote bus moest brengen was mooi op tijd maarrrr... de grote greyhound bus had maar eventjes 2u nalf vertraging! Gelukkig waren we in goeie compagnie (chris en jen) en passeerde de tijd behoorlijk snel. Door deze vertaging zouden we echter ook onze Fraser Island briefing missen, maar via Tom zijn overtuigingstechnieken waren ze zo vriendelijk om op ons te wachten. Met alle haast kwamen we toe in de briefing room en maakten we kennis met onze teamgenoten: Tessa, Blanche en Carmen uit Nederland, Iggy en Justine uit Zwitserland, Carl uit Duitsland, Ollie uit Engeland en Ron uit Israel. Allemaal bleken ze hartstikke goed mee te vallen, behalve ronnie de graspony die meteen de interessanten probeerde uit te hangen. Gelukkig kon njiemand hem echt goed af van in het begin en bijgevolg moest hij niet veel proberen vooraleer iemand hem op zijn vingers tikte. Na briefing moesten er boodschappen gedaan worden en na een verkwikkende maaltijd kropen we ons nest in.

De volgende morgen stonden we al om 6u15 paraat bij onze jeep. Al het materiaal en de auto moest gecheckt en dubbelgecheckt te worden om latere schade te kunnen vaststellen. Na deze formaliteiten was het tijd om alles in de rammelbak te stampen. Niet echt evident om eten, drinken, kampeergerief en 11 mensen in 1 jeep te krijgen! Om 9u waren we vertrekkensklaar en na de teampeptalk waren wijle weg.

Vooraleer we op het eiland konden, moesten we (zoals meestal bij een eiland) een ferry nemen. Op de ferry verlaagden we de bandenspanning en schakelden de 4 wielsaandrijving in. Eenmaal aangemeerd nam Bert het stuur in handen en cruisden we via de eerste zandwegjes het eiland in.

Na een korte jungle wandeling in 'Central Station' reden we verder naar Lake Mackenzie, een prachtig meer in het midden van het eiland. Daar maakten we een human tower van 4 man hoog en katapulteerden we de Amerikaanse lisa de lucht in! De ex-cheerleader slaagde er wonderwel in om een dubbele salto te maken! Na dit beetje chillen nam Ollie het stuur over en gingen we richting strand waar we een slaapplaats zochten en het kamp opzetten. Iedereen nam spontaan taken op zich en in een mum van tijd was het tentenkamp klaar (met tom als Tentenmaster), waren de groentjes gesneden (Steven de groentjesmaster) en werd het vlees gegrilld (Bert de grillmaster). Dit alles onder goedkeurend ook van dingo's...

Na een heerlijke nacht trokken we met Tom achter het stuur noordwaarts langs 75 mile beach naar Indian Head. Daar zouden er massa's haaien en andere zeebeesten moeten zitten, maar die waren waarschijnlijk op vakantie want op 1 zeeschildpad na was er niks te zien. We maakten ook een stopje in Eli Creek, eem snelstromend riviertje waar je lekker met de stroom kan meedrijven. We stopten ook eventjes aan de Maheno, een schip die hier 80 jaar geleden gestrand is. 's Avonds terug leuk gekampeerd, pintjes gedronken en met zen allen preisdenten gespeeld.

De laatste dag was iedereen moe en regende het (stel je voor, regen in australie?) en we reden netjes op tijd terug naar de ferry. Eenmaal terug werd onze auto wederom op alles gecontroleerd, maar gelukkigluk was alles in orde en kregen we de volledige waarborg terug!

Deze 3-daagse jeepsafari was teruyg iets helemaal anders en terug te zalig... Op naar het volgende avontuur!